بازخوانی انتقادی یادداشت اخیر مهدی جامی در تهران ری‏ویو»» فروکاستن ارزش‏های صد سال مبارزه برای تحقق مطالبات شهری و تاویل به‏رای خیابان

... همیشه ‏‏اختیار خیابان در دست حاکمیت نبوده‏ است. وقتی حتی مردمی که روزهای پیش از انقلاب 57 را به خاطر ندارند، نام پیش از انقلاب خیابان‏هایی را به کار می‏برند که پیش از انقلاب ندیده‏اند، در یک نزاع سیاسی خاموش شرکت می‏کنند که می توان آن را اعتراض به‏‏ارزش‏هایی تلقی کرد که به زعم حاکمیت،جمهوری اسلامی به ‏‏ارمغان آورده‏‏ است.

در سال 1376 و با راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به رقابت های جام جهانی شکل حضور مردم در خیابان های تهران به گونه‏‏ای بود که بیم تبدیل شدن آن به یک عمل ضد حکومتی می‏رفت و چه بسا اندیشه کنترل شورش های شهری را در ذهن حاکمیت بیدار کرد. کمتر از دو سال بعد ماجرای کوی دانشگاه باعث شکل گیری اعتراضات خیابانی‏ای شد که دامنه‏‏ آن حتی به ‏‏انتهای خیابان وحدت اسلامی و تقاطع‏اش با خیابان شوش هم رسید. اتفاقی که هنوز در جنبش اخیر رخ نداده ‏است. از موارد مشابه در اسلامشهر و شهرهای دیگر می‏گذرم و به تهران بسنده می کنم. پس از آن همواره در سالروز 18 تیر مفهوم خیابان در تهران کاملا شخصیتی سیاسی داشته ‏‏است.

یک سال بعد و در تشییع جنازه ‏‏احمد شاملو، از دوراهی قلهک تا سه راه ضرابخانه، خیابان شریعتی تهران مملو از مردمی بود که حضورشان به یک حرکت ضد حکومتی تبدیل شده ‏بود و با توصیه برگزارکنندگان مراسم بعد از چند ساعت متفرق شدند। مردمی که عموما به‏‏ آدم ربایی «خیابانی» به مثابه‏‏ انتقام‏گیری یا سرکوب سیاسی نویسندگان دگراندیش اعتراض داشتند. می‏بینید که موارد آن قدر هست که مجبور می‏شوی برای بیان همه‏‏ آنها در هم فشرده‏شان کنی. تجمعات خیابانی جنبش زنان در طول این سال ها نیز خود فصل مجزایی می‏طلبد.

متن کامل این یادداشت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر